Sesler ve ses sistemi
Counter-Strike gibi benzerleriyle kıyaslandığında oldukça yavaş oynanan
bir oyunda sesleri dinlemenin önemini söylememe bilmem gerek varmı.
Yeterli harita bilgisiyle ve sesleri dikkatle dinleyerek herkesin o an
nerede olduğunu elinizle koymuş gibi bilebilirsiniz. Başta cafe
işletmecileri olmak üzere çoğu kişi, kendine sistem kurarkenoyunların
yüksek performansta çalışmasını sağlamak için özellikle işlemci ve ekran
kartına yatırım yaparken ses kartı hep ihmal edilir. Oysa ses kartı da
oyunun kaderini etkileyen donanım parçalarından biridir. İdeal durum,
a3d destekleyen bir ses kartına sahip olmak olsa da; en azından sblive
serisi bir ses kartı alarak eax özelliğinden faydalanmanızı öneririm.
Denedikten sonra aradaki farkı siz de göreceksiniz. Ses kartından
gelelim ses sisteminize. Konu oyunlar olunca, ses sistemlerinde iş
tersine dönüyor. Her zaman en pahalı olan en ideal çözüm değildir. 5'li
bir hoparlör sistemi size film izlerken şahane bir ortam hazırlayabilir,
fakat oyun oynarken tüm sesleri algılayıp seçebilmeniz için en ideal
çözüm kulaklık kullanmanızdır. Evindeki pek muhteşem ses sisteminde,
benim kulaklıkla duyduğum sesleri duyamayıp da wallhack yaptığımı iddia
edenlerle çok karşılaştım
Ce-ee!
Ses dinlemekten konu açılmışken "ce-ee" den sözetmemek olmaz Bir duvarın
bitiş yeri veya köşenin ucunda ve görünmeyecek şekilde ve duvara
yüzünüz dönük şekilde beklersiniz. Elinizdeki silaha göre crosshairi de
en uygun pozisyona getirirsiniz. Karşıdan gelen ayak sesleri size yeteri
kadar yaklaştığında ateş ederek köşeden çıkıp ce-ee yaparsınız ve hiç
beklemedikleri anda karşınızdakileri öldürürsünüz. Bunu yaparken en çok
zamanlamaya dikkat etmelisiniz. Çok erken çıkarsanız aradaki mesafe
fazla uzun olacağından ıskalayabilir ve onlara sizi vurma şansı
verirsniz. Geç çıkarsanız da duvarın arkasında biri olma ihtimaliyle o
tarafa doğru yöneleceklerinden siz gafil avlanırsınız. İdeal zamanlama,
aradaki mesafenin tam ortasında yakalamaktır.
Hud_Centerid
Centerid, o an crosshair'inizin yönelmiş olduğu alan herhangi bir
oyuncunun hitboxına (yani normalde göremediğiniz, fakat sizin karşı
tarafı vurduğunuzu oyunun algılamasını sağlayan kutucuklara) denk
geldiğinde ekranın ortasında o oyuncunun nickini görmenizi sağlayan
değişkendir. Bu sayede:
I-) 14-15 inch monitörünüzle zar zor seçebildiğiniz uzaktaki hedefleri
ayırt edebilir ve vurabilirsiniz.
II-) Flash yediğinizde veya smoke grenade dumanının içinde ekranınız
bembeyazken bile bir oyuncu hedef alanınıza girdiğinde, nickini ekranın
ortasında görebilir ve vurabilirsiniz.
Yalancı reload
Silahınızı reload ederken bir diğer silaha geçince reload (şarjör
değiştirme) işlemi kesilir ve tekrar aynı silaha geçtiğinizde reload
işlemine hiç başlamamış gibi şarjörünüzde aynı miktar mermi kalmış
durumda devam edebilirsiniz. Peki bu ne işe yarar:
I-) Rakip takımın oyuncularıyla yakın mesafede yalnız kaldığınız
taktirde uzaktan birkaç mermi sıkıp saklanır ve silahınızı reload etmeye
başlarsınız. Karşınızdakiler yeterince açıkgöz ise, reload sesini duyup
sizi aciz yakalamak üzere üstünüze gelirler. Bu sırada hızlıca tabanca
veya bıçağa geçip tekrar aynı silahınıza geçersiniz ve kalan
mermilerinizle onları gafil avlarsınız.
II-) Aynı şekilde hızlı silah değiştirmeyi çatışmanın ortasında reload
eder durumda kaldığınızda yapabilirsiniz. Reload ederken yakalanıp
glockla şansınızı denemek yerine hızlı switch yaparak ak47nizde kalan
son 5-6 kurşunla karşınızdakini rahatça öldürebilirsiniz.
Hızlı susturucu değiştirmek
Susturucuyu takıp çıkarırken ille de bu animasyonun sonuna kadar
beklemeniz gerekmiyor. Susturucuyu takmaya başlayın ve fake reload
olayında olduğu gibi silah değiştirin. Silahınıza geri geldiğinizde
susturucusu takılmış olucak.
Duvar ve kutu arkası taramak
Kuytu köşelerde mevzilenmiş ve önünden geçecek dikkatsiz bir oyuncuyu
rahatça öldürmeyi planlayan sotecileri gafil avlayabilirsiniz. Tek
yapmanız gereken bu amaçla çok kullanlan kutu arkaları ve kuytu yerlere
duvarı delebilen bir silah ile 1-2 el ateş açmaktır. Eğer arkasında
birisi varsa, vurulma sesini duyacaksınız ve bu durumda kendinizi hiç
riske atmadan rahatça onu öldürebiliceksiniz.
Ayrıca, haritaların kuşbakışı görüntüleri üzerinde çalışarak hangi
duvardan sıkarsanız mermilerinizin nereye gideceğini öğrenebilirsiniz.
CS'de duvarın kalınlığının bir önemi olmadan, eğer tek kat bir duvar
varsa, mermileriniz diğer tarafa geçebilmektedir. Hal böyle olunca,
karşı karşıya çatışmaktansa, öbür tarafında rakip takım oyuncularının
olabiliceği duvarlara mermi sıkmak, öldürmeseniz bile canlarını
azaltmanızı ve avantaj elde etmenizi sağlayacaktır.
"Negatif zeka" wins!
Deneyimli, oyunu düşünerek ve belli bir strateji dahilinde oynayan bir
oyuncu iseniz en çok korkmanız gereken, karşıdaki deneyimsiz ve
düşünmeden oynayan oyunculardır. Çünkü zaman zaman o kadar mantıksız
hareketler yaparlar ki, bunu tahmin edemediğiniz için sonuçta ölen siz
olursunuz.
Klan maçlarında takım taktiği olarak da aynı durum geçerlidir. Klan
olarak en çok korkmanız gereken, maç ve oyunculuk deneyimi fazla olmayan
klanlar olmalıdır. Öyle ki, teröristken maç boyu ne olursa olsun
sürekli yanı yere rush yapmayı deneyebilirler. "Tamam aynı yerde üstüste
3 round kaybettiler, heralde artık gitmezler" dersiniz ama yine aynı
yere giderler. Karşı takımın oyun anlayışını veya taktiğini hiçbir
mantık dahilince çözemezsiniz, çünkü belli bir mantığı yoktur.
Manstıksızlık ve negatif zeka her zaman için zeka ve mantığa ters gelir.
Tabi bunu lehinize kullanmak da elinizdedir. Çoğu zaman en ahmakça
taktikler, maçı çeviren anlar haline gelebilir. Örneğin maçın en önemli
anında ctyken yapacağınız bir rushla terörleri şaşırtıp yenerek para
avantajını elinize geçirebilirsiniz.
Radara Dikkat
Pek çok kişi radarı doğru yorumlamasını bilmez. Aslında her ne kadar
karşı takı oyuncularını radarda göremiyor olsanız da oyunu büyük ölçüde
radara bakarak okuyabilirsiniz. Teröristken bombayı taşımakta olan
oyuncu kırmızı renkte görünür. Bu oyuncu öldüğünde bomba radarda kırmızı
renkte ve yanıp sönerek belirir. Bir takım arkadaşınız telsiz mesajı
yolladığında radarınızda yanıp söner, bu sayede herhangi bir yerdeki
takım arkadaşınızın hangisi olduğunu anlayabilirsiniz. Radarda görünen
"T" şekli sizden yüksekte (örneğin bir evin iriş katındasınız o da 2.
katında) olan takım arkadaşınızı, ters "T" şekli ise sizden alçakta olan
bir takım arkadaşınızı gösterir. Bu sayede aşağı yukarı nerede olduğunu
kesitebilirsiniz.
Radar kullanımı düşen bombayı bulmak kadar, dikkatinizi gerekli yöne
yoğunlaştırabilmek için de çok önemlidir. Arkanızdan gelen ayak sesinin
aslında takım arkadaşınız olduğunu bilerek dönüp geriye bakıp o anda
vurulma riskini almazsınız. Veya ff açık ortamlarda kendi takımınızdaki
oyuncuların önüne flash, kafasına bomba atmazsınız. Radarı en rahat
takip edebileceğiniz çözünürlükler 640*480 ve 800*60dür. Alışık
değilseniz crosshair 640*480'de çok büyük gelip uzaktki hedefleri
vurmakta güçlük çekebilirsiniz. O yüzden en yaygın kullanılan çözünürlük
olan 800*600'ü tavsiye ederim.
Prodigy'deki kapıSon olarak, 2-3 yıldır CS oynıyan deneyimli oyuncuların
bile bir kısmının bilmediği bir püf noktası. Prodigy'deki security
kapısı use fonksiyonu ile değil, yandaki kutucuğa dokunarak açılır.
Ayrıca kapandıktan sonra açılması için belli bir süre geçmesi
gerekmektedir. Pek çok oyuncu kapı kapandıktan sonra use tuşuyla açmaya
çalışarak ses çıkarmakta ve yerlerini belli etmektedir. Tabi kapının
arkasında bekleyen rakibinizin kapıya ateş edip sizi vurması da pek zor
olmuyor bu durumda.
WallHack Nasıl Yapılır?
Başlığı görüp hemen hevesle konuya atlayan sevgili oyuncu; bu potansiyel
müşteri çekici konu başlığının altında, aslında son derece masum sakin,
fakir ama gurulu bir yazı yatmaktadır. Söz konusu yazıda hile yapmak
değil, fakat uyguladığınız taktirde Türkiye'deki serverların yarısından
fazlasından rahatça banlanabilmenizi sağlayacak ipuçları yeralmaktadır.
İçerik zengin olduğundan dolayı, bir sonuç cümlesi arayışı içinde,
okumadan direk sayfanın altına geçmeniz size bir avantaj
sağlamayacağından; konu eğer sizi ilgilendirmiyorsa şu an sayfayı
kapatmanız önerilmektedir.
konuya ses sisteminiz ve ses dinlemek hakkında bir iki cümleyle
başlıyorum:
1. cümle -> EAX destekleyen bir ses kartınız olsun
2. cümle -> İyi bir kulaklığınız ve mümkünse az çok kıvrak zekanız
bulunsun.
- Kardeş, hile yapmıyorum diyosun, ses mes diyosun. İyi de yürüyerek
sessiz yaklaşan adamları bile vuruyorsun. Ne iş? * İşte sana tokat gibi
cevap
I-) UFAK SESLER & AYRINTILAR
- Merdiven ve kapılar düşmanın yerini belirlemek için elinizdeki en
güçlü silahtır. Örneğin prodigyde garaj tarafından giderken uzaktan bir
merdiven sesi duydunuz. Bir ctnin dışardaki evin tepesine çıkıp
muhtemelen elindeki m4a1 (colt) ile çıkışa bakmakta olduğunu anlamak zor
değil. Çok basit olsa da bunu anlayamayıp "yerimi nerden bildin bab"
diyenleri istesek bile sayamayız.
- Farklı zeminler farklı sesler çıkarır. Örneğin dustta teröristsiniz ve
tünelin t base tarafındaki girşinin oralardasınız. Sağ taraftan gelen
toprak zemin sesi, ardından beton sesi size sağdan birisinin üstünüze
geldiğini gösterir. Tekrar toprak sesi geldiğinde geri çıkmıştır. Sesin
birden kesilmesi, muhtemelen dışardaki kutunun veya çıkışın yanında
soteye yattığını gösterir.
- Yüksekten düşünce canının yanma sesleri veya örneğin bir kutunun
üstünden yere inince çıkan anlık ayak sesi size yürüyerek yaklaşan rakip
oyuncunun yerini ele verir. Örneğin aztecte teröristsiniz ve suya
indiniz. İlk köşeyi döndünüz ve orda beklemektesiniz. Roundun
başlamasından bu yana belli bir süre geçti. Yani takım arkadaşlarınız
çoktan base i terketti veya muhtemelen öldüler. Arka taraftan gelen,
yüksekten düşüp canının yanma sesi veya anlık bir ayak sesi, size
muhtemelen tahta kapıdan geçip arkanızdan dolaşmış olan ve yokuştan
inmek yerine kısa yoldan atlamayı tercih eden ctnin yerini belli eder.
Artık ses çıkarmasa bile bir kere orda olduğundan şüphelendiğinizden
dolayı köşeden çıkıp vurursunuz.
- Bazen rakip oyuncunun hepsi veya bir kısmını o görüldüğünü anlamadan
görürsünüz. Buna örnek olarak sotedeki oyuncunun namlusu en sık
rastlananı. Kapı veya ince duvarların önünde namlunun ucunun duvarın
içinden geçmesi gibi buglar da oyuncunun yerini eleverebiliyor. Veya dar
bir alandan bakıp bir taraftan diğer tarafa geçtiğini görüyorsunuz ve
sonra ses kesiliyor. Gittiği yerdeki en yakın kutunun yanına tünediğini
anlamak için fazla zeki olmaya gerek yok. Yine de çoğu zaman bu adamlara
ateş edildiğini görmüyorum. Edilince de wallhack oluyor. Makus
talihimiz.
- Herhangi bir haritada ct oldunuz ve belli bir yeri savunuyorsunuz.
Oradan çıkan adamı vurmak için ille görmenize gerek varmı. Crossharinizi
tam çıkacağı yere ve muhtemel kafa/göğüs hizasına götürüp eklemeye
başlayın. Sesleri dikkatlice dinleyin. oradan gelen ayak sesi size doğru
iyice yakınlaştığında, yani "tam şimdi görünecek" dediğiniz an ateş
etmeye başlayın. Adam daha neye uğradığını anlayamadan ölecek.
II-) OYUNU OKUMAK
- Ekranınızın sağ üstünde görünen kimin kimi öldürdüğü bilgileri ambians
olsun diye gösterilmemektedir. Bunlara biraz dikkat ederseniz karşı
tarafın nerden geldiğini anlarsınız. Örneğin prodigyde ctsiniz ve yukarı
yoldan garaj tarafına gittiniz. Bu sırada takım arkadaşlarınızın pek
çoğunun öldüğü bilgileri geliyor; fakat yakınınızda bir hareket yok.
Rakip takımın diğer taraftan geldiğini kestimek zor değil bu durumda.
Diğer taraftan gelen rakip takım oyuncularının çatışmadan sonra 3 kişi
kaldığını varsayalım. Bunların birinde c4 varsa, o bombayı kurmaya
gidecek, diğer 2si ise frag aşkıyla arkadan dolaşıp sizi kolay yoldan
öldürme peşinde koşacaktır. Bu durumda arka tarafa doğru umulmayacak bir
yere pustuğunuzda veya köşeden ani bir çıkış yaptığınızda rakiplerinizi
gayet rahat öldürürsünüz.
- İşaret koymak da bir diğer oyunu takip yöntemi. Örneğin dustta
teröristsiniz ve takımınızdan birisi köprü
altına doğru yönlendi. Hatta orda biyerde pustu. Crosshairinizi üstüne
götürüp nickini öğrenin ve aklınızda tutun. O öldüğünde muhtemelen
arkanızdan gelen rakip oyuncular olacak. Onları ummadıkları şekilde
avlamak istemezmisiniz?
- Public oyunlarda bazen herkes kafasına göre biryerlere koştururken,
özellikle daha tenha veya birbirini tanıyan oyuncuların bulunduğu
oyunlarda takım halinde bir noktadan hücum edilir. Rakip takım bir
noktadan gelip o roundu kazandı diyelim. Muhtemelen bir sonraki round da
aynı yerden gelecek. Kaybederse muhtemelen diğer bomb base'e gidecek.
Bir tarafa üstüste hücum edip kazandılar ve son roundu kaybettiler
diyelim. Bir sonraki round başka yeri deneyip onu da kaybettiler veya
dağıldılar. Sonraki round muhtemelen en başarılı oldukları yer yani
üstüste round aldıkları taraftan hücum edicekler.
- Oyundaki standart karşılaşma zamanlarını öğrenmeniz o haritada belli
bir süre oyun deneyimiyle ortaya çıkar. İki taraf da rush yaptığında
nerede karşılaşıldığını, bir taraf ağırdan aldığında aşağı yukarı ne
kadar zaman beklendiğinde rakip takımın pozisyonunu bırakıp ortaya
çıktığını kestirebilirsiniz. Bu sürelerde bir aksama olduğunda hücumun
diğer taraftan olacağını ille takımınız ölmeden veya arkalarından
dolaşmadan da tahmin edebilir ve baseinize yakın yoldan dönebilirsiniz.
Örneğin nuke'de teröristken baseden koşup evin çatısına tırmanmanız
aşağı yukarı ctlerin a base tarafındaki yukarı kata çıkmasıyla aynı
zaman denk geliyor. İçerden giderseniz öldürmek için bayağı
uğraşacağınız ve kayıp vereceğiniz rakipleri kolay yoldan yani duvardan
vurabilirsiniz.
III-) KUTU-DUVAR ARKASI TARAMAK
- Bir örnekle başlıyım. Mansion oynuyorsunuz ve ctsiniz. Diyelim karşı
takımda 8 kişi var ve bunların 4 ü round başında öldü. Hadi 1 kişi de
tünele girmiş olsun. Geriye kaldı 3 kişi. Peki bu 3 kişi nerde? Tabiki
evin içinde. Yani aranızda sizi engelleyen sadece bir kat duvar var. O
zaman neden şansınızı denemeyesiniz ki? Hangi duvarın ardında neyin
olduğu haritayı biraz bilerek, alt katta tavandan nereyi tararsanız üst
katta nereye isabet edeceği freelook moddayken haritayı inceleyerek ve
teröristlerin nerelerde sıkça mevzilendiği de oyun deneyimiyle
öğrenilebilir. Geriye kalan sözkonusu duvarları tarayarak şansınızı
denemek. Örneğin evin yan tarafından üst katın bir kenarını
tarayabilirsiniz. Vurduğunuzu anlamak ise basit. Diğer taraftan acı
içinde bir vurulması sesi gelirse o noktaya birkaç mermi atın ve
teröristin nasıl öldüğünü, ardından size nasıl küfrettiğini görün
- csrike/overviews klasörünüze bakacak olursanız haritaların kuşbakışı
görüntülerini bulacaksınız. Bu imajlar aslında spectator modda haritanın
kuşbaskışı görüntüsünü izleyebilmeniz amaçlı hazırlanmış olsa da taktik
amaçla da oldukça kullanışlılar. Hangi duvarın arka tarafının neresi
olduğunu bu imajlarda rahatça görebilirsiniz. Geriye kalan, zamanlamayı
tutturmak. Örneğin siz o duvarın bir yanında olduğunuzdan ne kadar sonra
rakip takım oyuncusu orada oluyor. Tabi buna belli bir zaman öngörmek
imkansız olsa da iki takımda da round başlar başlamaz bıçak çekip oraya
koşma süresini ölçebilirsiniz ve aşağı yukarı bu şekilde
tutturabilirsiniz.
- Duvar arkasından tararken duvarın diğer yanından gelen kapı, merdiven
gibi sesler de oldukça önemli. Örneğin assault'ta teröristsiniz ve arka
kapının oraya gittiniz. Eğer dışardaki merdivenin içerden bakınca nereye
denk geldiğini bilirseniz, dışarıdan merdivene tırmanma sesi geldiğinde
orayı boylama ak47 tararsınız ve bilin bakalım ne olur? Merdivene
tırmanmakta olan adam aşağı düşer. Hem canı azalır hem de muhtemelen
vazgeçip kapıdan girmeye kalkar. Aslında bunu özellikle ayarlayıp bir
arkadaşımla denemesem de, her yaptığımda diğer taraftan düşme seslerinin
gelmesi ve oyuncuların "yav merdivene niye çıkılmıyor" şeklinde
söylenmesi tesadüf olmasa gerek Bir diğer örnek de nuke'ten vereyim. A
base'in ordaki demir kapı oldukça yüksek ses çıkarır. Kapı sesi duyunca o
kapının A base tarafındaki çıkışını dışarıdan (meydandan) tararsanız
birilerini vurma şansınız oldukça yüksektir. Tabi potansiyel sote
noktası olması isabet şansınızı bir kat daha artırır. Yalnız ff açık
serverlarda dikkat edip her kapı sesinde taramamanızı öneririm.
- CS'de duvarın arka tarafından gelen sesleri de arada duvar yokmuş gibi
duyabilirsiniz. Örneğin assultta ct'siniz. Bİnaya yakın durursanız
içerdeki ayak seslerinden kimin nereye gitmekte olduğunu aşağı yukarı
anlarsınız. Hatta bu sesleri takip edip duvar arkasından adam
vurabilirsiniz. Assultta sesleri tkaip edip duvardan adam
vurabileceğiniz en uygun yer arka kapının oralardır. Alan dar olduğu
için fazla yol alternatifi yoktur ve tahmininiz genelde doğru çıkar.
- Daha çok dial up ve yüksek pingli oyuncuların işine yarayan bir püf
noktası da ekliyim. Arkasında düşman olmasından şüphelendiğiniz köşeyi
dönerken elinizdeki silaha göre muhtemel kafa/göğüs hizasına nişan alıp
köşeden hemen çımadan önce ateş etmeye başlayın. Bu sayede
karşınızdakini daha sizi görür görmez öldürebilirsiniz ve "200 pingle
oynuyosun daha ben seni görmeden headshot yapıyosun" şeklinde bir tepki
alıp eğer o kişi adminse kicklenirsiniz
- Hareketli birine ateş ediyorsunuz ve duvarın arkasına girdi. Aynı
hızda belli bir mesafe daha duvardan tarayın. Diyelim ki karşınızdaki
duvarın köşesin çıkı ateş edip saklanıyor. O zaman saklanıp ateş
etmesini bekleyin. Hemen sonra çıkın ve çıktığı köşenin hafif yanını
tarayın. Çok büyük ihtimalle orada olacaktır. Hatta duvardan vurulmaya
başlıyınca muhtemelen çıkıp tekrar ateş etmeye başlıyıcaktır.
Yukarıda uzun uzun yazanlar belki çoğunuzun bildiği, bilmeyenlere ise
"ee ne kadar basit; bunun için yazı mı yazılır" dedirten ufak püf
noktaları. Yalnız biraz kafanızı çalıştırıp oyunu "koş ve tetiğe bas"
mantığından öte oynarsanız bu püf noktaları oldukça işinize
yarayacaktır. Yine de fazla kullanmamanızı öneririm. Çoğu kez sonu kick
veya ban oluyor çünkü.
Edit:Mc_ManYak
Counter-Strike gibi benzerleriyle kıyaslandığında oldukça yavaş oynanan
bir oyunda sesleri dinlemenin önemini söylememe bilmem gerek varmı.
Yeterli harita bilgisiyle ve sesleri dikkatle dinleyerek herkesin o an
nerede olduğunu elinizle koymuş gibi bilebilirsiniz. Başta cafe
işletmecileri olmak üzere çoğu kişi, kendine sistem kurarkenoyunların
yüksek performansta çalışmasını sağlamak için özellikle işlemci ve ekran
kartına yatırım yaparken ses kartı hep ihmal edilir. Oysa ses kartı da
oyunun kaderini etkileyen donanım parçalarından biridir. İdeal durum,
a3d destekleyen bir ses kartına sahip olmak olsa da; en azından sblive
serisi bir ses kartı alarak eax özelliğinden faydalanmanızı öneririm.
Denedikten sonra aradaki farkı siz de göreceksiniz. Ses kartından
gelelim ses sisteminize. Konu oyunlar olunca, ses sistemlerinde iş
tersine dönüyor. Her zaman en pahalı olan en ideal çözüm değildir. 5'li
bir hoparlör sistemi size film izlerken şahane bir ortam hazırlayabilir,
fakat oyun oynarken tüm sesleri algılayıp seçebilmeniz için en ideal
çözüm kulaklık kullanmanızdır. Evindeki pek muhteşem ses sisteminde,
benim kulaklıkla duyduğum sesleri duyamayıp da wallhack yaptığımı iddia
edenlerle çok karşılaştım
Ce-ee!
Ses dinlemekten konu açılmışken "ce-ee" den sözetmemek olmaz Bir duvarın
bitiş yeri veya köşenin ucunda ve görünmeyecek şekilde ve duvara
yüzünüz dönük şekilde beklersiniz. Elinizdeki silaha göre crosshairi de
en uygun pozisyona getirirsiniz. Karşıdan gelen ayak sesleri size yeteri
kadar yaklaştığında ateş ederek köşeden çıkıp ce-ee yaparsınız ve hiç
beklemedikleri anda karşınızdakileri öldürürsünüz. Bunu yaparken en çok
zamanlamaya dikkat etmelisiniz. Çok erken çıkarsanız aradaki mesafe
fazla uzun olacağından ıskalayabilir ve onlara sizi vurma şansı
verirsniz. Geç çıkarsanız da duvarın arkasında biri olma ihtimaliyle o
tarafa doğru yöneleceklerinden siz gafil avlanırsınız. İdeal zamanlama,
aradaki mesafenin tam ortasında yakalamaktır.
Hud_Centerid
Centerid, o an crosshair'inizin yönelmiş olduğu alan herhangi bir
oyuncunun hitboxına (yani normalde göremediğiniz, fakat sizin karşı
tarafı vurduğunuzu oyunun algılamasını sağlayan kutucuklara) denk
geldiğinde ekranın ortasında o oyuncunun nickini görmenizi sağlayan
değişkendir. Bu sayede:
I-) 14-15 inch monitörünüzle zar zor seçebildiğiniz uzaktaki hedefleri
ayırt edebilir ve vurabilirsiniz.
II-) Flash yediğinizde veya smoke grenade dumanının içinde ekranınız
bembeyazken bile bir oyuncu hedef alanınıza girdiğinde, nickini ekranın
ortasında görebilir ve vurabilirsiniz.
Yalancı reload
Silahınızı reload ederken bir diğer silaha geçince reload (şarjör
değiştirme) işlemi kesilir ve tekrar aynı silaha geçtiğinizde reload
işlemine hiç başlamamış gibi şarjörünüzde aynı miktar mermi kalmış
durumda devam edebilirsiniz. Peki bu ne işe yarar:
I-) Rakip takımın oyuncularıyla yakın mesafede yalnız kaldığınız
taktirde uzaktan birkaç mermi sıkıp saklanır ve silahınızı reload etmeye
başlarsınız. Karşınızdakiler yeterince açıkgöz ise, reload sesini duyup
sizi aciz yakalamak üzere üstünüze gelirler. Bu sırada hızlıca tabanca
veya bıçağa geçip tekrar aynı silahınıza geçersiniz ve kalan
mermilerinizle onları gafil avlarsınız.
II-) Aynı şekilde hızlı silah değiştirmeyi çatışmanın ortasında reload
eder durumda kaldığınızda yapabilirsiniz. Reload ederken yakalanıp
glockla şansınızı denemek yerine hızlı switch yaparak ak47nizde kalan
son 5-6 kurşunla karşınızdakini rahatça öldürebilirsiniz.
Hızlı susturucu değiştirmek
Susturucuyu takıp çıkarırken ille de bu animasyonun sonuna kadar
beklemeniz gerekmiyor. Susturucuyu takmaya başlayın ve fake reload
olayında olduğu gibi silah değiştirin. Silahınıza geri geldiğinizde
susturucusu takılmış olucak.
Duvar ve kutu arkası taramak
Kuytu köşelerde mevzilenmiş ve önünden geçecek dikkatsiz bir oyuncuyu
rahatça öldürmeyi planlayan sotecileri gafil avlayabilirsiniz. Tek
yapmanız gereken bu amaçla çok kullanlan kutu arkaları ve kuytu yerlere
duvarı delebilen bir silah ile 1-2 el ateş açmaktır. Eğer arkasında
birisi varsa, vurulma sesini duyacaksınız ve bu durumda kendinizi hiç
riske atmadan rahatça onu öldürebiliceksiniz.
Ayrıca, haritaların kuşbakışı görüntüleri üzerinde çalışarak hangi
duvardan sıkarsanız mermilerinizin nereye gideceğini öğrenebilirsiniz.
CS'de duvarın kalınlığının bir önemi olmadan, eğer tek kat bir duvar
varsa, mermileriniz diğer tarafa geçebilmektedir. Hal böyle olunca,
karşı karşıya çatışmaktansa, öbür tarafında rakip takım oyuncularının
olabiliceği duvarlara mermi sıkmak, öldürmeseniz bile canlarını
azaltmanızı ve avantaj elde etmenizi sağlayacaktır.
"Negatif zeka" wins!
Deneyimli, oyunu düşünerek ve belli bir strateji dahilinde oynayan bir
oyuncu iseniz en çok korkmanız gereken, karşıdaki deneyimsiz ve
düşünmeden oynayan oyunculardır. Çünkü zaman zaman o kadar mantıksız
hareketler yaparlar ki, bunu tahmin edemediğiniz için sonuçta ölen siz
olursunuz.
Klan maçlarında takım taktiği olarak da aynı durum geçerlidir. Klan
olarak en çok korkmanız gereken, maç ve oyunculuk deneyimi fazla olmayan
klanlar olmalıdır. Öyle ki, teröristken maç boyu ne olursa olsun
sürekli yanı yere rush yapmayı deneyebilirler. "Tamam aynı yerde üstüste
3 round kaybettiler, heralde artık gitmezler" dersiniz ama yine aynı
yere giderler. Karşı takımın oyun anlayışını veya taktiğini hiçbir
mantık dahilince çözemezsiniz, çünkü belli bir mantığı yoktur.
Manstıksızlık ve negatif zeka her zaman için zeka ve mantığa ters gelir.
Tabi bunu lehinize kullanmak da elinizdedir. Çoğu zaman en ahmakça
taktikler, maçı çeviren anlar haline gelebilir. Örneğin maçın en önemli
anında ctyken yapacağınız bir rushla terörleri şaşırtıp yenerek para
avantajını elinize geçirebilirsiniz.
Radara Dikkat
Pek çok kişi radarı doğru yorumlamasını bilmez. Aslında her ne kadar
karşı takı oyuncularını radarda göremiyor olsanız da oyunu büyük ölçüde
radara bakarak okuyabilirsiniz. Teröristken bombayı taşımakta olan
oyuncu kırmızı renkte görünür. Bu oyuncu öldüğünde bomba radarda kırmızı
renkte ve yanıp sönerek belirir. Bir takım arkadaşınız telsiz mesajı
yolladığında radarınızda yanıp söner, bu sayede herhangi bir yerdeki
takım arkadaşınızın hangisi olduğunu anlayabilirsiniz. Radarda görünen
"T" şekli sizden yüksekte (örneğin bir evin iriş katındasınız o da 2.
katında) olan takım arkadaşınızı, ters "T" şekli ise sizden alçakta olan
bir takım arkadaşınızı gösterir. Bu sayede aşağı yukarı nerede olduğunu
kesitebilirsiniz.
Radar kullanımı düşen bombayı bulmak kadar, dikkatinizi gerekli yöne
yoğunlaştırabilmek için de çok önemlidir. Arkanızdan gelen ayak sesinin
aslında takım arkadaşınız olduğunu bilerek dönüp geriye bakıp o anda
vurulma riskini almazsınız. Veya ff açık ortamlarda kendi takımınızdaki
oyuncuların önüne flash, kafasına bomba atmazsınız. Radarı en rahat
takip edebileceğiniz çözünürlükler 640*480 ve 800*60dür. Alışık
değilseniz crosshair 640*480'de çok büyük gelip uzaktki hedefleri
vurmakta güçlük çekebilirsiniz. O yüzden en yaygın kullanılan çözünürlük
olan 800*600'ü tavsiye ederim.
Prodigy'deki kapıSon olarak, 2-3 yıldır CS oynıyan deneyimli oyuncuların
bile bir kısmının bilmediği bir püf noktası. Prodigy'deki security
kapısı use fonksiyonu ile değil, yandaki kutucuğa dokunarak açılır.
Ayrıca kapandıktan sonra açılması için belli bir süre geçmesi
gerekmektedir. Pek çok oyuncu kapı kapandıktan sonra use tuşuyla açmaya
çalışarak ses çıkarmakta ve yerlerini belli etmektedir. Tabi kapının
arkasında bekleyen rakibinizin kapıya ateş edip sizi vurması da pek zor
olmuyor bu durumda.
WallHack Nasıl Yapılır?
Başlığı görüp hemen hevesle konuya atlayan sevgili oyuncu; bu potansiyel
müşteri çekici konu başlığının altında, aslında son derece masum sakin,
fakir ama gurulu bir yazı yatmaktadır. Söz konusu yazıda hile yapmak
değil, fakat uyguladığınız taktirde Türkiye'deki serverların yarısından
fazlasından rahatça banlanabilmenizi sağlayacak ipuçları yeralmaktadır.
İçerik zengin olduğundan dolayı, bir sonuç cümlesi arayışı içinde,
okumadan direk sayfanın altına geçmeniz size bir avantaj
sağlamayacağından; konu eğer sizi ilgilendirmiyorsa şu an sayfayı
kapatmanız önerilmektedir.
konuya ses sisteminiz ve ses dinlemek hakkında bir iki cümleyle
başlıyorum:
1. cümle -> EAX destekleyen bir ses kartınız olsun
2. cümle -> İyi bir kulaklığınız ve mümkünse az çok kıvrak zekanız
bulunsun.
- Kardeş, hile yapmıyorum diyosun, ses mes diyosun. İyi de yürüyerek
sessiz yaklaşan adamları bile vuruyorsun. Ne iş? * İşte sana tokat gibi
cevap
I-) UFAK SESLER & AYRINTILAR
- Merdiven ve kapılar düşmanın yerini belirlemek için elinizdeki en
güçlü silahtır. Örneğin prodigyde garaj tarafından giderken uzaktan bir
merdiven sesi duydunuz. Bir ctnin dışardaki evin tepesine çıkıp
muhtemelen elindeki m4a1 (colt) ile çıkışa bakmakta olduğunu anlamak zor
değil. Çok basit olsa da bunu anlayamayıp "yerimi nerden bildin bab"
diyenleri istesek bile sayamayız.
- Farklı zeminler farklı sesler çıkarır. Örneğin dustta teröristsiniz ve
tünelin t base tarafındaki girşinin oralardasınız. Sağ taraftan gelen
toprak zemin sesi, ardından beton sesi size sağdan birisinin üstünüze
geldiğini gösterir. Tekrar toprak sesi geldiğinde geri çıkmıştır. Sesin
birden kesilmesi, muhtemelen dışardaki kutunun veya çıkışın yanında
soteye yattığını gösterir.
- Yüksekten düşünce canının yanma sesleri veya örneğin bir kutunun
üstünden yere inince çıkan anlık ayak sesi size yürüyerek yaklaşan rakip
oyuncunun yerini ele verir. Örneğin aztecte teröristsiniz ve suya
indiniz. İlk köşeyi döndünüz ve orda beklemektesiniz. Roundun
başlamasından bu yana belli bir süre geçti. Yani takım arkadaşlarınız
çoktan base i terketti veya muhtemelen öldüler. Arka taraftan gelen,
yüksekten düşüp canının yanma sesi veya anlık bir ayak sesi, size
muhtemelen tahta kapıdan geçip arkanızdan dolaşmış olan ve yokuştan
inmek yerine kısa yoldan atlamayı tercih eden ctnin yerini belli eder.
Artık ses çıkarmasa bile bir kere orda olduğundan şüphelendiğinizden
dolayı köşeden çıkıp vurursunuz.
- Bazen rakip oyuncunun hepsi veya bir kısmını o görüldüğünü anlamadan
görürsünüz. Buna örnek olarak sotedeki oyuncunun namlusu en sık
rastlananı. Kapı veya ince duvarların önünde namlunun ucunun duvarın
içinden geçmesi gibi buglar da oyuncunun yerini eleverebiliyor. Veya dar
bir alandan bakıp bir taraftan diğer tarafa geçtiğini görüyorsunuz ve
sonra ses kesiliyor. Gittiği yerdeki en yakın kutunun yanına tünediğini
anlamak için fazla zeki olmaya gerek yok. Yine de çoğu zaman bu adamlara
ateş edildiğini görmüyorum. Edilince de wallhack oluyor. Makus
talihimiz.
- Herhangi bir haritada ct oldunuz ve belli bir yeri savunuyorsunuz.
Oradan çıkan adamı vurmak için ille görmenize gerek varmı. Crossharinizi
tam çıkacağı yere ve muhtemel kafa/göğüs hizasına götürüp eklemeye
başlayın. Sesleri dikkatlice dinleyin. oradan gelen ayak sesi size doğru
iyice yakınlaştığında, yani "tam şimdi görünecek" dediğiniz an ateş
etmeye başlayın. Adam daha neye uğradığını anlayamadan ölecek.
II-) OYUNU OKUMAK
- Ekranınızın sağ üstünde görünen kimin kimi öldürdüğü bilgileri ambians
olsun diye gösterilmemektedir. Bunlara biraz dikkat ederseniz karşı
tarafın nerden geldiğini anlarsınız. Örneğin prodigyde ctsiniz ve yukarı
yoldan garaj tarafına gittiniz. Bu sırada takım arkadaşlarınızın pek
çoğunun öldüğü bilgileri geliyor; fakat yakınınızda bir hareket yok.
Rakip takımın diğer taraftan geldiğini kestimek zor değil bu durumda.
Diğer taraftan gelen rakip takım oyuncularının çatışmadan sonra 3 kişi
kaldığını varsayalım. Bunların birinde c4 varsa, o bombayı kurmaya
gidecek, diğer 2si ise frag aşkıyla arkadan dolaşıp sizi kolay yoldan
öldürme peşinde koşacaktır. Bu durumda arka tarafa doğru umulmayacak bir
yere pustuğunuzda veya köşeden ani bir çıkış yaptığınızda rakiplerinizi
gayet rahat öldürürsünüz.
- İşaret koymak da bir diğer oyunu takip yöntemi. Örneğin dustta
teröristsiniz ve takımınızdan birisi köprü
altına doğru yönlendi. Hatta orda biyerde pustu. Crosshairinizi üstüne
götürüp nickini öğrenin ve aklınızda tutun. O öldüğünde muhtemelen
arkanızdan gelen rakip oyuncular olacak. Onları ummadıkları şekilde
avlamak istemezmisiniz?
- Public oyunlarda bazen herkes kafasına göre biryerlere koştururken,
özellikle daha tenha veya birbirini tanıyan oyuncuların bulunduğu
oyunlarda takım halinde bir noktadan hücum edilir. Rakip takım bir
noktadan gelip o roundu kazandı diyelim. Muhtemelen bir sonraki round da
aynı yerden gelecek. Kaybederse muhtemelen diğer bomb base'e gidecek.
Bir tarafa üstüste hücum edip kazandılar ve son roundu kaybettiler
diyelim. Bir sonraki round başka yeri deneyip onu da kaybettiler veya
dağıldılar. Sonraki round muhtemelen en başarılı oldukları yer yani
üstüste round aldıkları taraftan hücum edicekler.
- Oyundaki standart karşılaşma zamanlarını öğrenmeniz o haritada belli
bir süre oyun deneyimiyle ortaya çıkar. İki taraf da rush yaptığında
nerede karşılaşıldığını, bir taraf ağırdan aldığında aşağı yukarı ne
kadar zaman beklendiğinde rakip takımın pozisyonunu bırakıp ortaya
çıktığını kestirebilirsiniz. Bu sürelerde bir aksama olduğunda hücumun
diğer taraftan olacağını ille takımınız ölmeden veya arkalarından
dolaşmadan da tahmin edebilir ve baseinize yakın yoldan dönebilirsiniz.
Örneğin nuke'de teröristken baseden koşup evin çatısına tırmanmanız
aşağı yukarı ctlerin a base tarafındaki yukarı kata çıkmasıyla aynı
zaman denk geliyor. İçerden giderseniz öldürmek için bayağı
uğraşacağınız ve kayıp vereceğiniz rakipleri kolay yoldan yani duvardan
vurabilirsiniz.
III-) KUTU-DUVAR ARKASI TARAMAK
- Bir örnekle başlıyım. Mansion oynuyorsunuz ve ctsiniz. Diyelim karşı
takımda 8 kişi var ve bunların 4 ü round başında öldü. Hadi 1 kişi de
tünele girmiş olsun. Geriye kaldı 3 kişi. Peki bu 3 kişi nerde? Tabiki
evin içinde. Yani aranızda sizi engelleyen sadece bir kat duvar var. O
zaman neden şansınızı denemeyesiniz ki? Hangi duvarın ardında neyin
olduğu haritayı biraz bilerek, alt katta tavandan nereyi tararsanız üst
katta nereye isabet edeceği freelook moddayken haritayı inceleyerek ve
teröristlerin nerelerde sıkça mevzilendiği de oyun deneyimiyle
öğrenilebilir. Geriye kalan sözkonusu duvarları tarayarak şansınızı
denemek. Örneğin evin yan tarafından üst katın bir kenarını
tarayabilirsiniz. Vurduğunuzu anlamak ise basit. Diğer taraftan acı
içinde bir vurulması sesi gelirse o noktaya birkaç mermi atın ve
teröristin nasıl öldüğünü, ardından size nasıl küfrettiğini görün
- csrike/overviews klasörünüze bakacak olursanız haritaların kuşbakışı
görüntülerini bulacaksınız. Bu imajlar aslında spectator modda haritanın
kuşbaskışı görüntüsünü izleyebilmeniz amaçlı hazırlanmış olsa da taktik
amaçla da oldukça kullanışlılar. Hangi duvarın arka tarafının neresi
olduğunu bu imajlarda rahatça görebilirsiniz. Geriye kalan, zamanlamayı
tutturmak. Örneğin siz o duvarın bir yanında olduğunuzdan ne kadar sonra
rakip takım oyuncusu orada oluyor. Tabi buna belli bir zaman öngörmek
imkansız olsa da iki takımda da round başlar başlamaz bıçak çekip oraya
koşma süresini ölçebilirsiniz ve aşağı yukarı bu şekilde
tutturabilirsiniz.
- Duvar arkasından tararken duvarın diğer yanından gelen kapı, merdiven
gibi sesler de oldukça önemli. Örneğin assault'ta teröristsiniz ve arka
kapının oraya gittiniz. Eğer dışardaki merdivenin içerden bakınca nereye
denk geldiğini bilirseniz, dışarıdan merdivene tırmanma sesi geldiğinde
orayı boylama ak47 tararsınız ve bilin bakalım ne olur? Merdivene
tırmanmakta olan adam aşağı düşer. Hem canı azalır hem de muhtemelen
vazgeçip kapıdan girmeye kalkar. Aslında bunu özellikle ayarlayıp bir
arkadaşımla denemesem de, her yaptığımda diğer taraftan düşme seslerinin
gelmesi ve oyuncuların "yav merdivene niye çıkılmıyor" şeklinde
söylenmesi tesadüf olmasa gerek Bir diğer örnek de nuke'ten vereyim. A
base'in ordaki demir kapı oldukça yüksek ses çıkarır. Kapı sesi duyunca o
kapının A base tarafındaki çıkışını dışarıdan (meydandan) tararsanız
birilerini vurma şansınız oldukça yüksektir. Tabi potansiyel sote
noktası olması isabet şansınızı bir kat daha artırır. Yalnız ff açık
serverlarda dikkat edip her kapı sesinde taramamanızı öneririm.
- CS'de duvarın arka tarafından gelen sesleri de arada duvar yokmuş gibi
duyabilirsiniz. Örneğin assultta ct'siniz. Bİnaya yakın durursanız
içerdeki ayak seslerinden kimin nereye gitmekte olduğunu aşağı yukarı
anlarsınız. Hatta bu sesleri takip edip duvar arkasından adam
vurabilirsiniz. Assultta sesleri tkaip edip duvardan adam
vurabileceğiniz en uygun yer arka kapının oralardır. Alan dar olduğu
için fazla yol alternatifi yoktur ve tahmininiz genelde doğru çıkar.
- Daha çok dial up ve yüksek pingli oyuncuların işine yarayan bir püf
noktası da ekliyim. Arkasında düşman olmasından şüphelendiğiniz köşeyi
dönerken elinizdeki silaha göre muhtemel kafa/göğüs hizasına nişan alıp
köşeden hemen çımadan önce ateş etmeye başlayın. Bu sayede
karşınızdakini daha sizi görür görmez öldürebilirsiniz ve "200 pingle
oynuyosun daha ben seni görmeden headshot yapıyosun" şeklinde bir tepki
alıp eğer o kişi adminse kicklenirsiniz
- Hareketli birine ateş ediyorsunuz ve duvarın arkasına girdi. Aynı
hızda belli bir mesafe daha duvardan tarayın. Diyelim ki karşınızdaki
duvarın köşesin çıkı ateş edip saklanıyor. O zaman saklanıp ateş
etmesini bekleyin. Hemen sonra çıkın ve çıktığı köşenin hafif yanını
tarayın. Çok büyük ihtimalle orada olacaktır. Hatta duvardan vurulmaya
başlıyınca muhtemelen çıkıp tekrar ateş etmeye başlıyıcaktır.
Yukarıda uzun uzun yazanlar belki çoğunuzun bildiği, bilmeyenlere ise
"ee ne kadar basit; bunun için yazı mı yazılır" dedirten ufak püf
noktaları. Yalnız biraz kafanızı çalıştırıp oyunu "koş ve tetiğe bas"
mantığından öte oynarsanız bu püf noktaları oldukça işinize
yarayacaktır. Yine de fazla kullanmamanızı öneririm. Çoğu kez sonu kick
veya ban oluyor çünkü.
Edit:Mc_ManYak